Lamellen van transparant geverfde kunstzijde reargeren met het licht en maken samen een architectonische compositie. Studio Santing kan dit concept naar uw locatie vertalen in de vorm van een verticale jaloezie, roomdivider of wandobject. Henriëtte Santing: "Ik ben een schilder die ruimtelijk werkt. Ik geef elke verflaag een aparte drager en laat er ruimte en licht tussen. Hierdoor kan het werk (tot op zekere hoogte) zichzelf live schilderen. Ik wil de kijker in het moment trekken door iets te maken wat continue verandert. Een continuüm van verandering." |
Over de aandacht van Henriëtte Santing. Vlakken schuiven langs elkaar. Bij elke stap die je zet, verandert het beeld, verandert de compositie. Dit zouden steden kunnen zijn of gewoon dat wat het is. Licht speelt met de verf. Kleuren beïnvloeden elkaar. Monochrome kleurvlakken krijgen meerdere tinten. Het ruimtelijke werk van Henriette Santing straalt intense concentratie, beheersing en daardoor rust uit. Dit werk vindt de basis in een hoge gevoeligheid voor materiaal en toon. Sommige werken zijn gemaakt voor kunstlicht, andere voor natuurlijk licht. Dan schilderen de kleuren zichzelf als het ware op de plek. Een blauwe laag wordt bruiner door verstrijkend natuurlijk licht. En grijs verschijnt in alle varianten op een schijnbaar wit vlak. Tussentinten zijn altijd spannend. Het benutten van de ongrijpbare speling van licht met verf, in tegenstelling tot de beheerste systematiek tijdens het vervaardigen van het object, legt de vinger op wat niet te grijpen is. Elaine Vis, 2018. |
compositieLidwien, 2020 Site-specific textielwerk gecreëerd in opdracht van L. Vrijhoef. Materiaal: crêpe-chiffon op polyesterbasis/ acrylics van Golden, UV-resistent/ rails/ kozijn, geschilderd in een op kleur gemengde satijnglans lak. Maat incl kozijn: b 250 x h 175 x d 30 cm.
De woonruimte van de klant is sober en bevat niet veel kleur, daarom heb ik in overleg met haar gekozen voor veel, volle en heldere kleuren. Tijdens dit contact in het begin van het proces gaf ze aan wit en oranje mooi te vinden. Ook hebben we gekeken naar een schilderij wat in de ruimte hangt, met een scène uit het Middellandse Zeegebied. De kleuren van dat schilderij vormen de basis van 'compositieLidwien'. Vervolgens was het een uitdaging om een vorm te bedenken waarin het textiel en het complexe kozijn met z'n vakken konden samengaan. Het is een gatenpatroon geworden wat random aandoet, een sterrenhemel, zodat het textiel van een andere orde is dan het kozijn. Het werk ademt kleur. Door de kleuruitwaseming van het textiel wordt het kozijn een integraal onderdeel van het werk. |
compositieMargreet, 2019 Textielwerk voor de locatie ontworpen. Lamellen kantelbaar. Materiaal: kunstzijde (polyester), acrylics van het merk Golden (fluids, mediums, additieven, vernis met UV-filter), ophangsysteem. Maat: 240 x 175 x 30 cm.
Dit werk is op zijn mooist en meest interessant gedurende de langzame overgang waarbij het daglicht van buiten steeds verder afneemt en het kunstlicht van binnenuit in verhouding meer impact krijgt. Het is dus ook een soort van 'As dawn approaches'. De zuilen zijn nog enigzins transparant, terwijl de illusie van volume ontstaat, door het eropvallende licht. |
As dawn approaches, 2018 Materiaal: kunstzijde, acrylics van Golden (fluids, medium, additief), hout, kunstlicht. Maat: br 130 x d 120 x h 200 cm. Naarmate het daglicht minder wordt tot alleen het kunstlicht-tegenlicht overblijft, verandert het werk van dekking en kleur. Het eigenlijke werk is een tijdspanne waarin deze subtiele, continuë verandering plaatsvindt.
|
|
|
|
|
|
|